Domeinnaam

Domeinnaam: waarom is deze belangrijk?

Wilt u zich online laten zien, dan is de domeinnaam een belangrijke factor en keuze. Lees hier hoe je je activiteiten online kunt versterken met een goede domeinnaam en zelfs hoe je meerdere domeinnamen kunt inzetten in je online aanwezigheid.



 

Nut van de domeinnaam

Om goed gevonden te worden op het internet is een juiste domeinnaam een belangrijk gegeven. Zit je als winkelier op een goede locatie dan komen de klanten makkelijker naar je winkel dan in een straatje ver weg. Het moet uiteindelijk niet te moeilijk te vinden zijn. Uiteindelijk is een domeinnaam te vergelijken met de locatie van een winkel.

Nu is een domeinnaam niet alleen maar een internetadres. Ook wordt het adres meegewogen in de plaats van de zoekmachines. Is je domeinnaam relevant aan je aanbod, dan zal dit door de zoekmachine als een pluspunt worden gezien.
Zoekmachines analyseren webpagina’s en geven vervolgens een zoekresultaat weer aan de gebruiker. Uiteindelijk is het doel van een zoekmachine ook om zoveel mogelijk gebruikers te krijgen. Dit doe je weer door zo goed mogelijke weergaves te presenteren aan de gebruiker.
Dit analyseren is een erg groot karwei wat natuurlijk niet handmatig gebeurd. Ingewikkelde software bekijkt elke site en geeft deze een score. Aan de hand van wat de gebruiker vraagt, geeft de zoekmachine zijn ervaringen weer. Daarbij is relevante content wel het meest essentieel maar ook een domeinnaam telt mee in een score.

Een domeinnaam is het naambord van de website. Het geeft vaak de inhoud van de website weer. Natuurlijk de uitzonderingen daargelaten. De goed presterende uitzondering corrigeren hun score weer op andere fronten.

 

De kwaliteit van je content

De kwaliteit van de website is ook essentieel. Een zoekmachine beoordeelt de kwaliteit onder andere door links. Wie linkt er naar welke website. Een website welke naar jouw toe linkt, heeft een verbintenis ergens mee. Een product, een gedachte, een gevoel, etc. Link je iets vanuit je eigen website, dan wil je deze link onder de aandacht van anderen brengen. Het is dus blijkbaar relevant dit onder de aandacht te brengen. Daarbij bevatten linkjes ook relevante zoektermen welke meteen in de link (ankertekst) worden opgenomen. Link je naar deze website, domeiner.nl, dan wordt dus automatisch het zoekwoord ‘domeiner’ meegenomen.

Buiten een relevante content, kijken zoekmachines ook wat bezoekers doen op een website.
Als een zoekmachine als Google de zoekresultaten weergeeft, klikt de gebruiker dan op het zoekresultaat? Hoe lang blijven ze daarna op een website?
Dat laatste is natuurlijk een zeer belangrijk punt. Als mensen meteen weer weg gaan is de site blijkbaar niet relevant. Blijven de gebruikers echter lang, en klikken ze veel op de content van de site dan is deze wel relevant. Dan is de door de zoekmachine gegeven optie van belang. Welke weer meegenomen zal worden in de volgende zoekopdracht van een gebruiker.

De zoekresultaten van een zoekmachine hebben een informatief karakter. Bevat de domeinnaam informatie met betrekking tot de zoekterm, dan zal dit meewegen in de score. Die inhoud zal natuurlijk essentieel zijn maar ook de domeinnaam kan bijdragen tot betere indexering in zoekmachines.

 

Lagere advertentiekosten maar hogere conversie

De juiste domeinnaam versterkt je positie in de zoekmachines. Maar wat zou het mooi zijn om je advertentie kosten te verlagen en je rendement toch te verhogen!

De juiste domeinnaam draagt bij aan betere conversies maar tegelijkertijd lagere advertentiekosten.
Bijvoorbeeld bij Adwords betaal je per klik. Deze klik levert je een bezoeker op je website op. Meer bezoekers is fantastisch maar uiteindelijk gaat het toch om de knikkers….. Conversie is uiteindelijk zeer belangrijk.

Klikken je bezoekers door en bestellen ze ook uiteindelijk wat? Of klikken ze gewoon weg…?
Ook hier is de kwaliteit van de advertentie belangrijk. Wist u bijvoorbeeld dat Google normaliter geen vaste prijs per klik hanteert? De best presterende advertenties krijgen de beste positie tegen de laagste kosten per klik. Huh??? Wat???
Met de best presterende advertentie, heeft Google ook een max aan rendement. De adverteerder is happy met z’n hoge website bezoek. En ook de consument want die krijgt de beste, meest relevante advertentie getoond. Iedereen blij dus…… behalve de adverteerder diens advertentie niet presteert.

Indien je dus je conversie kunt verhogen kun je profiteren van lagere kosten per klik, maar meer bezoekers vanuit Adwords.
Er worden door website eigenaren andere domeinnamen ingezet die bijdragen aan een betere Adwords advertentie. Indien de domeinnaam namelijk iets vertelt over de advertentie en het onderwerp, geeft dit meer tekstruimte in de advertentie. Er zijn adverteerders welke in bepaalde gevallen meer dan 40% extra conversie halen na aanpassing andere domeinnaam.

 

Wat is een goede domeinnaam

Ja, verzin ze maar! Het kost een beetje tijd want je moet toch bepalen op welke zoektermen men je moet vinden. En daarna, aan de hand van de zoektermen, zoek je een originele, unieke en pakkende domeinnaam.

Draaf niet teveel door. Je website moet echt relevant zijn en over de zoektermen gaan. Zoekmachines als Google zijn nu zo intelligent dat je deze niet meer voor de gek houdt.

Wat ook van belang is, is de lengte van de domeinnaam. Een kortere naam is beter dan een lange domeinnaam. Een korte domeinnaam is namelijk makkelijker te onthouden….. en minder tikwerk voor de zoeker.

Als je uiteindelijk weet welke naam je wilt gaan gebruiken komt het volgende probleem: is het domein nog vrij!

 

De domeinnaam extensie

Zeker in de gewilde extensies, is heel veel geregistreerd. Wat moet je dan doen? Hebben koppeltekens dan zin? Of zal ik, omdat de .nl extensie al geregistreerd is een andere extensie nemen?

In Nederland gebruikt men bij voorkeur de .nl en .com extensie. Qua herkenning en branding het beste. Je bezoekers verwachten dit ook. Hierdoor weer minder tikfouten bij het zoeken naar je url. En ze moeten uiteindelijk toch op JOUW SITE terechtkomen! Indien de gewilde domeinnaam niet beschikbaar is, dan kun je natuurlijk wel kijken naar een andere domeinextensie. Zeker als je bezoekers online via het zoekverkeer gebracht worden.

Indien je markt in Nederland ligt, neem dan de .nl extensie. De .com versie is, als je internationale inspriratie hebt de beste keus.
Mocht dit niet lukken, dan heb je nog de mogelijkheid uit de .eu, org, net, info en biz opties. Dit zijn alternatieven maar bijvoorbeeld een .org optie wordt natuurlijk wel snel gerelateerd aan een organisatie. Past dit bij je bedrijfsprofiel en uitstraling?

Een andere optie is een koppelteken. Indien mooiedomeinnaam.nl bezet is, is het een overweging om mooie-domeinnaam.nl te nemen.
Echter een hoop mensen vinden dit er ‘minder uitzien’.

Probeer ook niet te lange domeinnamen te nemen. Beperk je tot een 3 woorden max, en bij voorkeur geen, maar maximaal 1 koppelteken.
Mocht dit allemaal ook niet lukken, dan kun je er nog over denken om een domeinnaam over te nemen van iemand. Het zal iets meer kosten met zich meebrengen maar kan weer goede mogelijkheden geven.

 

 

De prijs van domeinnamen

Domeinnamen kunnen ‘big business’ zijn. De absolute top domeinen (premium domeinen) kunnen voor miljoenen verkocht worden. Maar het grootste gedeelte valt natuurlijk niet in deze categorie.

Vele mensen stellen zichzelf de vraag voor welk bedrag ze een domeinnaam moeten overnemen van iemand anders. Registratiekosten van een domein beginnen bij een euro of 5,-. Dus waarom dan opeens honderden of duizenden euro’s betalen voor een domeinnaam.

Zoals met alles, bied het internet een oplossing voor alles! Online waarde calculators zoals Valuate.com. Sites waarbij u uw domeinnaam opgeeft en er een waarde wordt gegeven voor uw domein. Maar helaas; neem dit niet te serieus. Wat er echter op zo’n site gebeurd qua achtergrond informatie is wel interessant.

 

Hoe bepaal ik de waarde van een domeinnaam?

Maar hoe kunnen we dan op een realistische manier de waarde vaststellen van een domeinnaam?
U weet dat er weinig goede domeinnamen zijn. Elke domeinnaam is uniek. Aan de hand van zoektermen en zoekvolumes kun je een deel van de waarde bepalen. Je kunt bijvoorbeeld bij Google Adwords, met de zoekwoorden planner, bepalen wat je betaalt voor een klik. Voor een klik op het zoekwoord ‘lenen’, zal nu éénmaal meer worden betaald dan op het woord ‘hooi’. Indien je dus een domeinnaam hebt met een woord ‘lenen’ erin, zal deze een hogere waarde vertegenwoordigen dan één met het woord ‘hooi’. In principe natuurlijk! Heb je een domeinnaam met het woord ‘lenen’ erin, dan heb je hiermee een potentieel aan gratis zoekmachineverkeer. Verkeer wat je niet hoeft in te kopen…. Zo’n domein heeft dan zeker een bepaalde waarde.

Ook beschrijvende domeinnamen hebben gezien hun informatieve en generieke karakter, een grote aantrekkingskracht op vele groepen. Goodwill en het makkelijk verhandelen van dit soort domeinen geeft een meerwaarde. Het is nu éénmaal zo dat hoe meer vraag er van partijen is, hoe hoger een prijs zal zijn.

Indien je een domein wilt kopen, zullen de meeste verkopers vragen om een bod uit te brengen. Daarbij kan het gaan om een bod van 100, 1000 of enkele duizenden euro’s. En de extreem gewilde, bijzondere domeinnamen kunnen oplopen tot een veelvoud van dat.
In dit geval is de extensie natuurlijk ook nog van belang. Een .nl domein bestrijkt in principe de Nederlandse markt. Deze extensie heeft een potentieel van 17 miljoen mensen. Hebben we het over een .com extensie, dan heb je de intentie een wereldmarkt te bespelen. De prijzen van premium domeinnamen met .com extensies kunnen in de miljoenen lopen.
Kijk hier voor een leuk overzicht met de duurste domeinnamen ooit.

 

Een berekening van de waarde

Voordat je een bieding op een domeinnaam doet, bepaal je eerst wat hij waard is voor jouw.
Als een domeinnaam je een paar honderd euro per maand aan Adword kan besparen, wat is dan een paar duizend euro aan aankoop kosten.

Indien de domeinnaam je zeg 5 bezoekers per dag extra geeft, zal de berekening als volgt zijn;
5 x 365 dagen per jaar is een 1825 extra bezoekers per jaar.
Als je conversie gemiddeld rond de 3% zit, dan heb je dus 55 extra klanten per jaar.
Geeft deze klant gemiddeld een 12,- winst, dan maak je een extra winst van 657,- op jaarbasis.
Dan is een investeringsbedrag van zeg 2 jaar winst toch wel acceptabel?
Uiteindelijk is dit nagenoeg hetzelfde principe als bij een bank geld lenen voor de aankoop van een machine…. Je koopt de machine aan ter verhoging van je omzet.

Vind je dit soort bedragen te hoog, dan kun je nog voorstellen aan de huidige eigenaar het domein te huren.
Dit is allemaal niet zo moeilijk te realiseren en het geeft minder financieel risico.
Houd echter dan wel de optie tot koop in het contract aanwezig want bij succes zal de waarde van het domein natuurlijk stijgen.
Je wilt uiteindelijk niet dat, als je alsnog besluit het domein te kopen, je 10x zoveel moet betalen. Je hebt uiteindelijk zelf dit succes gecreeerd. Erg zuur als je daar later nog voor gestraft wordt dan.

 

Leg je domeinnaam vast!

Offline zaken doen is niet meer van deze tijd! (Lees hier meer over waarom!)

Domeinnamen zijn het visitekaartje en het onroerend goed van een persoon of bedrijf. Online zijn is vandaag de dag een noodzaak.
Een goede domeinnaam, samen met relevante informatie is de meest ideale combinatie. Daarbij een goede online marketing en je verkoop zal stijgen….

Qua Google ranking moet goede, informatieve content niet onderschat worden. En dit zal weer positief bijdragen in conversie.
Claim dus je domeinnaam, of domeinnamen indien je wilt, en zet ze online in ter vervanging of ondersteuning van je website of landingspagina. Meerdere domeinen inzetten kan een goede optie zijn. Maar richt dit allemaal dus wel goed in en doe onderzoek naar zoekwoorden cq zoektermen. En gebruik hoogwaardige, relevante content.

Kies bij voorkeur voor Nederland een .nl extensie. Of indien je verder wilt een .com.
Kijk eens op het internet wat er allemaal te koop staat, oriënteer jezelf.

De overname van een domeinnaam kost geld. Je betaalt voor ‘goodwill’. Maar met een kleine rekensom kun je ook de besparing en/of winstverhoging berekenen. Het is uiteindelijk niets meer dan een zakelijke investering welke je doet.
En investeren doe je vanuit het oogpunt van toekomstige winst….

Ga dus op zoek naar de voor u relevante domeinnaam, en gebruik deze in de positieve zin voor uw online marketing.
Ze zijn het waard!!!